Kleine investering voor een fijner huishouden

Foto door Max Vakhtbovycn op Pexels.com

Meestal vind ik wel plezier in de dingen die ik doe. Ik houd ervan als de dingen schoon, opgeruimd, georganiseerd en aangenaam om te zien zijn.

Toch ben ik altijd terughoudend in investeren in het huis en huishouden. Het meeste is tweedehands, onze tafel is zelfgemaakt, de bank kostte 100 euro, de kledingkast was van mijn ouders en de kast met de cd-speler is ook alweer tien jaar oud. En dat is prima.

Ik voel me soms schuldig als ik nieuwe dingen koop die ik niet echt nodig-nodig heb. Maar soms maakt een relatief kleine investering, een groot verschil.

Ik heb, na tig net-niet prikkende of pillende dekens van de kringloop en finn.no, twee mooie nieuwe (niet prikkende en niet pillende!) exemplaren gekocht voor op de bank. Wel met 50% korting, want wie koopt er winterspullen in de zomer? Ik 🙂

Een andere bron eerstewereldproblemen waren de minuscule en daardoor de helft van de tijd overstromende afvalbakjes die ik soms wel drie keer per dag moest legen. Nu heb ik daar kinderen voor maar die zijn er ook niet altijd. Ik kocht -uiteraard met goede korting nadat ik een tijdje had afgewacht- twee grote Brabantia pedaalemmers: een voor restafval en een voor alles wat moet worden gerecycled. Wat fijn!

Bij de OBS kocht ik een paar grote rieten manden. Bedoeld voor een kerstboom, maar dat staat er niet op en wie koopt er nu kerstspullen in de zomer? Ik 🙂 En daarom waren ze afgeprijsd van 70 naar 7 euro. Ze zijn ideaal voor de spullen van de kinderen: in de loop van de dag gooi ik alles wat naar boven moet of slingert, daar in. Aan het einde van de dag moeten ze het opruimen en tien minuten schermtijd eraf voor elk ding dat niet is opgeruimd.
Ook zijn ze ideaal voor slippers en crocs, voor het naar buiten brengen van spullen als we buiten eten en voor wasgoed.

Deze dingen maken het leven daadwerkelijk aangenamer en makkelijker.

Ik moet mezelf eraan herinneren dat geld uitgeven aan zaken die ik al snel beoordeel als oppervlakkig en overbodig soms helemaal geen slecht iets is. Dat het ook iets positiefs kan toevoegen. Dat het oké is te genieten van een huishouden dat soepeler verloopt, van mooie spullen en een zachte warme deken als het fris is (het was vorige week vijf graden: dat was fris).

Het maakt me zelfs gemotiveerder om het allemaal zo goed mogelijk te doen. Om dat kleine beetje extra te doen. Om me niet te laten ontmoedigen door kleine irritaties maar mijn schouders op te halen en te kijken naar het positieve.

Ik was vanmorgen om zeven uur al klaar met mijn ochtendroutine. Alles is schoon en fris en opgeruimd. Ik dronk koffie in de zon en als de kinderen klaar zijn met ontbijten, gaan we voor een paar uur naar een plek waar de kinderen kunnen zwemmen, voordat de zon op haar hoogste punt staat. Heerlijk 🙂

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag